نکات جوشکاری برای تازه کاران

عملیات جوشکاری را می توان از جمله کارهای دشوار برای افراد مبتدی نام برد. حرارت شدید و نور بسیار روشن به اندازه کافی برای ترسیدن و دور ماندن از جوشکاری کافیست. اگر شما به اندازه کافی شجاع و در تلاش برای شروع کار جوشکاری هستید، چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد. با داشتن دانش کامل از یک کار می توان آن را به شکل مناسب انجام داد. در این متن چند راهنمایی برای جوشکارهایی که اول راه هستند نوشتیم.

پوشش مناسب حین کار

آنچه که شما می پوشید برای ایمنی در هنگام جوش خیلی موثر است. برای محافظت از دستان خود باید دستکش چرمی به دست کنید. همچنین از پوشیدن لباس مناسب برای محافظت از اشعه ماوراء بنفش ساطع شده از قوس جوشکاری اطمینان حاصل کنید. بدون لباس آستین دار شما دچار آفتاب سوختگی خواهید شد. از کلاه های ایمنی با قابلیت تنظیم لنز استفاده کنید تا در هنگام انجام جوشکاری بدون آسیب رساندن به چشم، به راحتی مشاهده کنید که چه انجام می دهید. یکی دیگر از راه های حفاظت از چشم استفاده از عینک محافظ در زیر کلاه جوشکاری است. شاید به نظر زیاده روی بیاید اما توجه داشته باشید در برخی موارد که شما در حال بازرسی جوش خود هستید امکان دارد قسمتی از فلز که پلیسه دارد به چشم شما اثابت کند.

آماده شدن جهت انجام جوشکاری قبل از شروع آن

چند نکته وجود دارد که اگر قبل از اجرای جوشکاری به آنها توجه کنید می توان موفقیت خوبی داشته باشید.

سطح فلز خود را تمیز کنید. با استفاده از برس سیمی، سنباده و محصولات مناسب برای تمیز کاری این عمل را می توان انجام داد.

محلی را که تمیز کردید با یک بتونه بپوشانید. چراکه فلز را بعد از تمیز کاری روی زمین قرار می دهید که امکان دارد آلوده به گرد و غبار و محصولات خوردگی شود.

نوک الکترود را چک کنید که آلودگی نداشته باشد. این امر امکان دارد به تمیزی جوش شما آسیب برساند.

الکترود مناسب انتخاب کنید

الکترود با قطر مناسب برای انجام جوشکاری مد نظر خود انتخاب کنید. برای فلزات نازک از الکترود با قطر کم و نیز برای فلزات ضخیم، از الکترود با قطر زیاد استفاده کنید. همچنین دقت کنید جنس الکترود انتخابی با فلز جوشکاری شما مطابقت داشته باشد. برای مثال اگر قصد جوش دادن آلومینیوم را دارید از الکترود آلومینیوم استفاده کنید.

تمرین جوشکاری خوب

در جوشکاری معمولا فقط به دنبال ایجاد یک خط مستقیم نیستیم. در عوض با انبر جوشکاری اتصالات حلقه ای شکل ایجاد کنید. در واقع به دنبال انجام یک حرکت دایره ای گسترده باشید. این امر موجب می شود جوش شما استحکام بیشتری داشته باشد. با استفاده از این تکنیک شما یک خط جوش زیبا و بودن عیب خواهید داشت.

دانستن و پی بردن به مشکلات

مشکلات متعددی در هنگام جوشکاری امکان دارد رخ بدهد. امکان دارد که یک جوش استحکام مناسب را نداشته باشد و یا اینکه به خوبی پر نشده باشد. در این موارد شما نیاز دارید علت بوجود آمدن این مشکلات را بدانید تا آن ها را برطرف کنید. در اینجا به برخی مشکلاتی که امکان دارد رخ دهد اشاره می کنیم.

ممکن است جوش در فلز شما یک سوراخ ایجاد کند

این مشکل به جهت بالا بودن آمپر دستگاه می تواند باشد. بالا بودن آمپر می تواند باعث ایجاد گرمای بسیار بالا شده و فلز جوش شما را سوراخ کند. علت دیگر این مشکل می توان سرعت پایین تغذیه الکترود باشد.

جوش شما امکان دارد که گل به خود نگیرد و یا نوک انبر جوش آلوده شود

در این مورد نیز امکان دارد که میزان ولتاژ کاری بالا و یا سرعت تغذیه الکترود پایین باشد. اگر فلز زیادی به نوک انبر شما می آمیزد نشانه انجام اشتباه فرآیند است.

انبر شما به جوش لگد بزند

این مورد می توان در اثر ولتاژ بسیار پایین و سرعت تغذیه الکترود بسیار بالا باشد، رخ دهد. از نشانه های دیگر این مورد این است که جوش فقط در قسمت بالای اتصال می نشیند و شما به راحتی با انگشت می توان آن را بردارید. این نشانه ها بیان گر ایجاد یک جوش ضعیف است که حتما باید تعمیر شود.

به صدای جوش خود گوش دهید

یک جوش خوب صدایی شبیه به سرخ کردنی دارد. یک جوش خوب صدایی پایدار دارد که خیلی بالا و پایین نمی شود. برخی جوش ها که باید از آن ها پرهیز کنید صدایی شبیه به صدای بلند گاز یا فشفشه دارد. هریک از این ها بیان گر یک جوش با عیب و نقص است. شما باید مهارت لازم را کسب کنید تا با گوش دادن به صدای یک جوش بگویید که آن خوب یا بد است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *